Sakit tekak - Melegakan sakit tekak Anda Secara semulajadi

Sakit tekak - Melegakan sakit tekak Anda Secara semulajadi

Apabila musim selesema adalah di atas kita, virus yang lain yang beredar di masyarakat kita menyumbang kepada gejala sejuk seperti sakit tekak, yang membuat kita berasa goyah dan tidak selesa.

Sejak virus adalah punca utama sakit tekak, tiada ubat-ubatan untuk mengurangkan mereka, bagaimanapun, terdapat ubat-ubat tertentu semula jadi yang akan membuat sakit tekak anda berasa lebih baik kerana tubuh melawan jangkitan.

Pertama sekali, tinggal terhidrat. Jika sakit tekak anda disertai oleh gejala-gejala pernafasan atas, seperti hidung berair, hidung tersumbat, atau batuk, sup ayam minuman pasangan kali sehari. Kajian terbaru mengesahkan apa yang ibu-ibu sentiasa memberitahu kami tentang sup ayam: ia pasti membantu apabila kita sakit! Menurut penemuan saintifik, sup ayam menipis lendir dalam sistem pernafasan, berhenti pengeluaran lendir yang berlebihan, dan melegakan kesesakan hidung. Oleh itu, sup ayam akan mengurangkan batuk dan mungkin mengurangkan titisan hingus yang sering menyebabkan sakit tekak.

Batuk yang berlebihan juga boleh menyebabkan sakit tekak. Oleh kerana ubat batuk tidak berkesan dalam melawan batuk, mencapai madu. Mana-mana madu akan dilakukan, bagaimanapun, penyelidik mengkaji soba madu dan mengumumkan bahawa ia adalah lebih berkesan dalam kawalan batuk daripada dextromethorphan, komponen DM over-the-counter suppressants batuk. Saya cadangkan bahawa pesakit saya mengambil 1 sudu teh madu 4 kali sehari. Ia boleh dimakan off sudu, ditelan dengan air suam atau teh dengan lemon, atau drizzled pada roti bakar dengan mentega, lempeng, atau keropok graham. (Nota: madu tidak boleh diberikan kepada kanak-kanak yang lebih muda daripada 1 tahun kerana ia boleh menyebabkan botulism).

Pertimbangkan ubat-ubatan ini untuk mengenang kembali sakit tekak anda:

Berkumur dengan teh chamomile - ia mempunyai ciri-ciri anti-radang.

Minum jus oren. Ia mungkin menyengat, tetapi vitamin C akan mati rasa tekak anda serta-merta.

Munch pada badam mentah. Mereka mengandungi sebatian aspirin seperti itu sudah cukup, bukan sahaja untuk melegakan sakit kepala migrain, tetapi juga sakit tekak.

Makan nanas segar atau dalam tin. Nanas mengandungi bromelain, enzim yang mempunyai ciri-ciri anti-radang.

Menghirup teh yang hangat dengan madu dan lemon. Madu akan kot tekak anda dan jus lemon akan cepat kebas ia.

Jika sakit tekak anda berterusan sekurang 3-4 hari, atau disertai dengan demam, ruam, atau sakit kepala buruk, anda mempunyai masa yang sukar menelan air liur anda, atau anda tercekik jika termakan makanan, melihat pembekal penjagaan kesihatan anda ASAP.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar