Pemphigus vulgaris - Ayurveda Rawatan Herba

Pemphigus vulgaris - Ayurveda Rawatan Herba

The pemphigus merujuk kepada sekumpulan penyakit autoimun melepuh kulit dan mukus membran. Ketiga-tiga utama sub-set pemphigus ialah: vulgaris pemphigus (PV), pemphigus foliaceus dan pemphigus paraneoplastic. Setiap jenis pemphigus mempunyai ciri-ciri klinikal dan imunisasi patologi berbeza. Akaun PV selama kira-kira 70% daripada kes-kes pemphigus. Simptom biasa termasuk lepuh di dalam mulut dan pada kulit, dengan luka-luka kulit membentuk hakisan yang cenderung untuk membangunkan granulation berlebihan dan pembentukan kerak. Faktor genetik, usia tua dan kehadiran gangguan autoimun faktor-faktor risiko untuk penyakit ini.

Rawatan Ayurveda PV bertujuan untuk mengurangkan pembentukan lepuh, menggalakkan penyembuhan lepuh dan hakisan, dan meningkatkan sistem imun badan. Ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Punarnavdi-Guggulu, Gokshuradi-Guggulu, Mahamanjishthadi-Qadha, Saarivasav, Usheerasav dan Chandanadi-Qadha digunakan untuk merawat pembentukan lepuh. Ubat-ubatan herba seperti Punarnava (Boerhaavia diffusa), Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Chandan (album Santalum), Haridra (Curcuma longa), Daruharidra (Berberis aristata), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Gokshur (Tribulus Terrestris) , Kutki (Picrorrhiza kurroa) dan Mandukparni (Centella asiatica) juga boleh digunakan untuk merawat lepuh.

Dalam usaha untuk menggalakkan penyembuhan lepuh dan hakisan, permohonan tempatan minyak Chandanadi, minyak Chandan- Bala-Laxadi, minyak Jatyadi, Yashtimadhuk-Ghrut, Panch-Tikta-Ghrut dan Shatadhout-Ghrut boleh digunakan. Salap yang mengandungi Manjishtha, Saariva, Chandan, Haridra dan Mandukparni juga boleh digunakan untuk tujuan ini.

Dalam usaha untuk meningkatkan status imun badan, ubat-ubatan seperti Suvarna-Malini-Vasant, Suvarna-Parpati, Tulsi (Ocimum sanctum), Bhrungraj (Eclipta alba), Ashwagandha (Withania somnifera), Shatavari (Asparagus racemosus), Bala (Sida cordifolia) dan Naagbala (Grewia hirsuta) digunakan.

Semua ubat-ubatan perlu diberi jangka panjang untuk mempunyai kesan terapeutik yang baik. Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberikan dalam kombinasi dengan ubat-ubatan moden untuk kedua-dua meningkatkan tindak balas terapeutik dan untuk mengurangkan dos steroid. PV boleh menjadi penyakit yang mengancam nyawa dengan kadar kematian yang ketara. Dengan itu, semua pesakit perlu berada di bawah jagaan biasa dan penyeliaan doktor kulit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar