Magnet Untuk Kesihatan dan penyembuhan - Fakta Atau Mitos?

Magnet Untuk Kesihatan dan penyembuhan - Fakta Atau Mitos?

Banyak kajian kredit penggunaan teknologi magnet untuk kesihatan yang lebih baik dan penyembuhan. Walau bagaimanapun, hanya ada ramai doktor dan ahli sains yang tidak bersetuju dengan teori-teori ini, percaya bahawa terapi magnet adalah lebih daripada mitos daripada fakta. Jangan magnet mempunyai apa-apa kesan ke atas kesihatan dan penyembuhan? Walaupun masyarakat saintifik masih tidak pasti, kami akan meneroka beberapa pelbagai teori mengenai bagaimana magnet boleh bekerja untuk meningkatkan kesihatan atau fisiologi.

Terdapat persetujuan umum di kalangan saintis bahawa magnet boleh meningkatkan peredaran darah. Walaupun ahli-ahli sains tidak betul-betul pasti mengapa, satu teori adalah bahawa kerana darah mengandungi zat besi, medan magnet menjajarkan molekul besi, dengan itu membolehkan untuk aliran darah yang lebih baik melalui urat dan arteri. Satu lagi teori mencadangkan bahawa magnet membantu dengan cara maklumat itu dipindahkan melalui badan. Saraf memindahkan maklumat dari setiap bahagian badan ke otak dengan impuls elektrik kecil. Magnet mungkin mempunyai kesan ke atas pemindahan cara saraf yang maklumat, menggalakkan pergerakan lebih cepat rangsangan otak untuk menggalakkan peredaran yang lebih baik.

Apa pun alasannya, magnet yang seolah-olah untuk membantu dengan peredaran, yang merupakan faedah kesihatan utama. Peredaran yang baik bermakna bahawa oksigen bergerak dengan cekap untuk semua bahagian tubuh, termasuk kaki seperti tangan dan kaki. Peredaran yang lebih baik juga membantu untuk membuang toksin daripada darah dengan mengangkut mereka ke buah pinggang dan kemudian saluran kencing. Magnet dipercayai untuk membantu badan dengan penyingkiran asid laktik, toksin yang biasanya dikaitkan dengan sakit sendi dan artritis.

Pada tahun 2004, British Medical Journal menjalankan perbicaraan gelang magnet untuk tujuan penyembuhan. Satu kumpulan individu menerima gelang magnet, manakala kumpulan lain menerima plasebo. Kajian mendapati bahawa kumpulan yang menerima gelang magnet melihat lebih peningkatan dalam keadaan artritis daripada Kumpulan dengan plasebo lakukan.

Di Amerika Syarikat terdapat banyak kajian mengenai kesan-kesan kesihatan magnet. Hanya untuk menamakan beberapa, pada tahun 1997, Dr. Carlos Valbona daripada Baylor College of Medicine menerbitkan satu kajian yang menunjukkan bahawa terapi magnet mengurangkan kesakitan di 76% daripada pesakit yang dikaji. Pada Januari 1999, satu kajian yang dijalankan oleh Dr Michael Weintraub telah diterbitkan dalam American Journal of Pain Management di mana Dr. Weintraub mendapati peningkatan yang ketara dalam kesakitan kaki diabetes di kalangan pesakit yang memakai sarung kaki magnet khas.

Hari ini, peranti terapi ini dilesenkan di Jepun dan di negara-negara Asia yang lain. Terapi magnet juga mencari tempat di Rusia, negara-negara Eropah, dan Australia. Di Amerika Syarikat sahaja, dianggarkan bahawa lebih daripada satu bilion dolar dibelanjakan setiap tahun pada peranti magnet untuk penambahbaikan kesihatan. Ini, sudah tentu, telah menarik inspirasi usahawan perniagaan yang bijak. Terdapat beratus-ratus alat-alat terapi magnet yang berbeza yang terdapat di pasaran hari ini, seperti pad magnet tilam dan memasukkan, bantal, balutan badan, tali pinggang, belakang pendakap, gelang, rantai, dan perhiasan lain. Dan sekarang anda juga boleh membeli kolar terapi magnet untuk anjing dan kucing, terlalu!

Produk-produk ini adalah mudah didapati dalam talian melalui beberapa peruncit. Tidak dinafikan, setiap pembekal akan menawarkan pelbagai penyakit-penyakit yang akan disembuhkan dan hanya sebagai banyak jaminan dan testimoni sebagai bukti. Bagi individu-individu yang telah dibantu oleh terapi magnet, mereka beriman. Kajian saintifik seperti orang-orang yang telah dinyatakan, yang menyokong keterangan terapi magnet untuk tujuan penyembuhan, hanya akan berkhidmat untuk membina kes mereka, dan tidak ada jumlah bukti tidak bersetuju boleh mempengaruhi kepercayaan mereka.

Bagi sama ada atau tidak magnet benar-benar dapat meningkatkan kesihatan, tidak ada yang agak pasti lagi. Satu perkara yang pasti, walaupun, doktor dan saintis akan terus menilai ini sebagai satu bidang kajian dan penemuan baru pasti akan dibuat di masa depan. Sehingga itu, pesakit boleh membuat keputusan sendiri sama ada terapi magnet yang tepat untuk mereka atau orang yang tersayang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar