Kaedah Baths Hip - Panas, Sejuk, Mandian Neutral dan Ganti Hip

Kaedah Baths Hip - Panas, Sejuk, Mandian Neutral dan Ganti Hip

Mandi pinggul adalah salah satu rawatan hidroterapi digunakan secara meluas. Di dalam tab mandi pinggul, pesakit mempunyai mencelupkan pinggul dan kawasan perut di bawah pusat di dalam air. Pesakit akan dibuat untuk duduk dalam tiub, untuk membuat tubuhnya sehingga dari bawah pusat untuk tenggelam dalam air. Mandi pinggul diberikan dalam suhu panas, sejuk, neutral dan lain-lain.

Hip mandi panas

Mandi pinggul panas diambil selama kira-kira sepuluh minit dengan air pada 40 C hingga 45 C. Pesakit akan dibuat untuk duduk dalam tab pada 40 C air dan suhu meningkat sehingga 45 C. pek sejuk mesti digunakan di kepala mengelakkan geseran untuk abdomen. Sebelum mandi pinggul panas, dia perlu minum segelas air sejuk. Selepas mandi pinggul panas mandi mandi sejuk dinasihatkan segera. Kita harus mengelakkan mendedahkan kepada sejuk untuk mengelakkan sejuk. Ini rawatan air adalah berguna dalam melegakan sakit haid. Ia mengurangkan pembesaran prostat. Ia juga berguna dalam pengecutan menyakitkan pundi kencing, sciatica, buasir dan ovari.

Mandi Hip sejuk

Untuk mandi pinggul sejuk, mengekalkan suhu air pada 10 hingga 18 C selama 10-15 minit, beberapa kali sehingga setengah jam. Jika pesakit berasa sejuk kemudian mandi rendaman kaki segera panas dinasihatkan bersama-sama dengan mandi pinggul sejuk. Kemudian abdomen pesakit di bawah pusat mesti disapu dengan rancak dengan kain padang yang basah. Selepas mandi kaki, kaki dan bahagian atas badan mesti kering. Maka dia harus menjalankan senaman ringan untuk memanaskan badan.

Mandi pinggul sejuk adalah rawatan rutin untuk sembelit, obesiti. Senak dan mengawal organ-organ eliminative berfungsi dengan baik. Ini rawatan air juga membantu dalam masalah haid, buasir, kesesakan hati, kesesakan prostatic, dan gangguan rahim, kemandulan, anjakan rahim dan ovari. Ia adalah contraindicated dalam penyakit-penyakit organ-organ pelvis, ovari dan radang pundi kencing, faraj dan rektum.

Mandi Hip Neutral

Mandi pinggul Neutral adalah sejenis mandi pinggul dengan air 32º C 36º selama 15 minit untuk satu jam. Ia melegakan radang akut dan sub-akut tiub fallopian dan ovari dan pundi kencing dan kekejangan yang menyakitkan faraj, gatal-gatal dubur dan vulva dan ia bertindak sebagai rawatan sedatif untuk erotmanis dalam kedua-dua jantina.

Mandi Hip Ganti

Pesakit akan dibuat untuk duduk seli di pinggul panas dengan air pada 40 darjah C dan tab sejuk 10-15º C selama lebih kurang 6 hingga 8 minit masing-masing. Tempoh mandi pinggul adalah 10-25 minit. Semasa rawatan kepala dan leher digunakan dengan memampatkan sejuk. Menggunakan air sejuk untuk pinggang ialah akhir rawatan.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Nick Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar